.POVESTILE SPIRIDUSILOR · Basme fermecate

REGELE BROASCĂ sau HENRY CEL DE FIER (după Frații Grimm)

          În vremurile de demult, pe când dorinţele încă se îndeplineau, trăia un rege care avea trei fiice nespus de frumoase; însă cea mai tânără era atât de frumoasă, că însuşi Soarele, care a văzut atât de multe, rămânea uimit de fiecare dată când fata se plimba la lumina lui.           Aproape de castelul regelui era o pădure mare şi întunecată. În mijlocul padurii, sub un tei bătrân de sute de ani, se afla o fântână la fel de veche. Atunci când era foarte cald, fiica cea mică a regelui intra în pădure ca să se răcorească pe marginea fântânii; când se plictisea, prinţesa avea obiceiul să se joace cu o minge de aur.           S-a întâmplat odată ca prinţesa să nu prindă mingea de aur; aceasta a căzut mai departe, pe câmpie, şi de acolo a sărit direct în fântână. Fiica regelui a fugit după ea, dar mingea a dispărut în apa atât de adâncă, încât nu i se vedea fundul. Fata a început să plângă; şi plângea atât de tare, încât părea că nimic de pe lumea asta nu o putea împăca. Şi cum se văita ea astfel, auzi deodată o voce: Regele broasca si printesa, ilustratie de Walter Crane          – Ce te supără, prințesă? Plângi cu așa amar, că până și unei pietre i s-ar face milă.           Ea se uită în toate părțile ca să vadă de unde vine glasul și văzu o broască care-și întindea capul gros și urât, afară din apă.           – Ah, tu vorbeai, broscoiule? Plâng după mingea mea de aur, care a căzut în fântână.           – Fii liniştită şi nu mai plânge, i-a răspuns broasca. Eu te pot ajuta, dar ce voieşti să-mi dai in schimb, dacă îți aduc mingea înapoi?           – Îți voi da orice dorești, dragă broscoiule, a răspuns prințesa. Haine împărătești, perle și pietre preţioase, chiar şi coroana de aur pe care o port pe cap.           Dar broscoiul a răspuns:           – Nu-mi pasă de hainele tale, de perle, bijuterii sau de coroana ta de aur. Vreau să fim prieteni, să stai la masă cu mine şi să mă lași să mănânc din farfuria ta mică de aur, să beau din paharul tău mic şi chiar să dorm cu tine în pat… Dacă îmi promiți asta, voi coborâ în adâncuri și-ți voi aduce mingea de aur.           – Oh, da, a răspuns ea, îți promit tot ce dorești, numai să-mi aduci mingea înapoi.           Cu toate acestea, prințesa gândea: ”Ce prostii mai spune broscoiul ăsta! El locuieşte în apă cu alte broaşte şi orăcăie într-una… Nu poate fi companie pentru o fiinţă umană!”           Imediat ce a primit promisiunea prinţesei, broscoiul s-a scufundat in apă, apoi, în scurt timp, a venit din nou sus, cu mingea în gură şi a aruncat-o pe iarbă. Fiica regelui a fost încântată să-și vadă mingea din nou, a luat-o de jos şi a fugit cu ea.           – Stai, stai! a strigat broscoiul. Ia-mă in braţe, nu pot să fug așa de repede.           Dar la ce-i folosea să orăcăie atât de tare după prințesă? Ea nu-l asculta, ci fugi acasă și uită curând de sărmanul broscoi, care a fost nevoit să se întoarcă din nou în fântâna lui.           A doua zi, când prințesa s-a aşezat la masă cu Regele şi toti curtenii şi mânca din farfuria ei mică de aur, s-a auzit un zgomot ca de pași, slip-slop! slip-slop! care s-au oprit în fața ușii și, apoi, un ciocănit:           – Prințesă, deschide-mi uşa! Printesa si regele broscoi, ilustratie de Walter Crane          Prințesa a fugit să vadă cine e afară, dar când a deschis uşa, a văzut broscoiul. Fata a trântit uşa la loc în mare grabă și s-a aşezat la masă, foarte speriată. Regele a văzut că fata lui cea mică e foarte înfricoșată și a întrebat-o:           – Copila mea, de ce ti-e atât de frică? E cumva un căpcăun afară?           – Ah, nu, a răspuns ea. Nu este un căpcăun, ci un broscoi dezgustător.           – Ce treabă are un broscoi cu tine?           – Păi, dragă tată, ieri am fost în pădure să mă joc, iar mingea mea de aur a căzut în apă. Şi pentru că am plâns mult după ea, broscoiul acesta a scos-o din fântână pentru mine; ca să facă asta, i-am promis că va fi prietenul meu, dar niciodată nu m-am gândit că ar putea să iasă din apa lui şi să vină până aici! Iar acum este acolo afară și vrea să intre la noi.           Între timp, broscoiul a bătut a doua oară la ușă şi a strigat:

Prințesă, prințesă! Tânără prinţesă! Vino și deschide ușa! Ai uitat ce mi-ai spus ieri, De pe marginea fântânii? Prințesă, prințesă! Tânără prinţesă! Vino și deschide ușa!

          Atunci regele a spus:           – Trebuie să îți respecți promisiunea, fata mea. Du-te și lasă-l să intre.           Auzind asta, s-a dus prințesa şi a deschis uşa, n-avea ce să facă altceva. Broscoiul a țopăit fericit în urma ei până scaun; acolo, el a stat şi a zis:           – Ridică-mă lângă tine.           Ea nu prea vroia, dar în cele din urmă Regele i-a poruncit să ridice broscoiul pe scaun. Numai că atunci când broscoiul a fost pe scaun, a vrut să fie pus pe masă, şi când a fost pe masă, a spus:           – Acum, împinge farfuria ta mică de aur mai aproape de mine, ca să mâncăm împreună.           Prințesa a făcut acest lucru, dar nu de bună-voie. Broscoiul s-a bucurat de mâncarea gustoasă, dar prințesa se înneca aproape cu fiecare îmbucătură. După un timp, broscoiul a spus:           – Am mâncat şi sunt mulţumit. Acum am obosit. Du-mă în camera ta şi pune să se facă patul cu aşternuturi de mătase, pentru că vom dormi împreună.           Fiica regelui a început să plângă pentru că îi era frică și scârbă de pielea rece a broscoiului, cu care se vedea nevoită acum să și doarmă în așternuturile curate de mătase.           Dar Regele s-a înfuriat si a spus:           – Nu ar trebui să-l dispreţuiești atât pe cel care te-a ajutat atunci când aveai probleme!           Prințesa a apucat broscoiul cu două degete, l-a dus la etaj şi l-a pus într-un colţ. Dar când fata s-a culcat, el s-a furişat lângă pat şi i-a spus:           – Sunt obosit și vreau să dorm. Ia-mă lângă tine sau te voi spune tatălui tău, care va fi foarte de supărat.           Furioasă foc, fata l-a luat sus şi l-a aruncat de perete.           – Acum să dormi liniştit, broscoi odios, a spus prințesa. Regele broasca se transforma in print, ilustratie de Walter Crane          Dar spre uimirea fetei, când broscoiul a căzut, pielea rece de pe el a căzut și s-a transformat într-un fiu de împărat, frumos cum nu se mai văzuse.           Regele s-a bucurat foarte mult și au făcut nuntă mare la care au chemat toți oamenii din împărăție. Atunci prințul a povestit cum a fost fermecat de o vrăjitoare rea, cum nimeni nu ar fi putut să îl salveze din fântână, decât prințesa și că a doua zi vor merge împreună în împărăţia lui. Apoi s-au dus la culcare, iar în dimineaţa următoare, când soarele îi trezi, în fața castelului sosi o caleașcă trasă de opt cai albi cu pene de struț pe cap şi cu hamuri de aur, iar în spatele caleștii stătea servitorul prințului, Credinciosul Henry.           Credinciosul Henry fusese atât de nefericit atunci când stăpânul său a fost transformat într-un broscoi, că își prinse inima în trei chingi de fier, ca să nu i se rupă de durere și tristeţe.           Au mers ei cât au mers și la un moment dat s-a auzit o trosnitură în spate, ca și cum ceva se rupse. Atunci, prințul s-a întors şi a strigat:           – Henry, se rupe caleașca!           – Nu, stăpâne. Aceasta a fost o chingă din inima mea, pe care am pus-o acolo în marea mea durere, atunci când ai devenit broscoi şi ai fost închis într-o fântână.           Și, din nou, în timp ce mergeau pe drum, s-au mai auzit două trosnituri şi de fiecare dată când prințul a crezut că se rupe caleașca; dar erau doar chingile care săreau de pe inima Credinciosului Henry, de bucurie că stăpânul său era liber şi fericit.

SFÂRŞIT

_________________________________________________________ Traducere si adaptare de Lavinia Rorich ilustrația: Walter Crane, 1874, @corbis.com

Lasă un răspuns

